Sökmotoroptimering, eller SEO, handlar om att visa webbplatsen
så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökresultat.
Sökmotoroptimering handlar till stor del om Google som idagsläget
är den dominerande sökmotorn; men konkurrensen mellan sökmotorerna
är hård. Förutom Google används bland annat MSN Search eller Sesam
som är en svensk sökmotor. Eniros sökmotor är baserad på Googles
tekonologi.
Nyckelord
Optimering görs vanligen utifrån nyckelord. Ett nyckelord är det ord
som anges för att söka; exempelvis "webbhotell". Rent generellt är
det svårare att åstadkomma en bra placering för ett visst nyckelord
än för en fras. Det går utmärkt att söka på fraser, men det är inte
lika vanligt.
Fuloptimering
Inom sökmotoroptimering förekommer många fula tricks för att snabbt
och enkelt ge en bättre placering. Dessa bör undvikas. Framförallt
Google arbetar hela tiden på att upptäcka sådant här. Exempel på
fula tricks är text i samma färg som bakgrundsfärgen - besökaren
kan inte se texten, men det kan sökmotorn.
De genvägar som fungerar idag kan ge ett negativt resultat imorgon.
När Google upptäcker fusk brukar den fuskande sidan försvinnna helt
från Googles index och dyker inte alls upp vid sökningar.
SEOföretag
Det finns en uppsjö företag som erbjuder tjänster inom SEO. Det kan
vara mycket svårt att förstå vad de verkligen erbjuder.
Tjänsterna börjar på strax under 10 000 kr och det finns mängder av
olika upplägg. För verksamheter med försäljning via webben kan
en topplacering på sökmotorerna vara värd åtskilliga 100 000 kr
i månaden; men alla kan inte konvertera besökare till betalande kunder.
Det finns tjänster som bara kostar och inte ger något; men det
har också förekommit att stora företag helt bannats från Google
efter att ha anlitat seokonsultersom använt minst sagt tveksamma
metoder.
Det är också vanligt att seokonsulterna använder din webbplats för
att länka till andra kunders webbplatser. Det är inte helt ovanligt
att det resulterat i länkar till direkta konkurrenter. Sådant är
givetvis helt oacceptabelt men förekommer även hos aktörer med gott
rykte på marknaden.
Pagerank och Trustrank
Googles algoritm för att välja vilken sida som ska visas först
i sökresultatet baserades tidigare till mycket stor del på pagerank
(vanligen benämnt PR). Pageranksystemet bygger på hur många andra
sidor som länkar till en sida. Det ska också ta hänsyn till vilka
sidor en viss sida länkar till och vilken pagerank sidorna som länkar in har.
Pagerank anges av Google på en tiogradig skala där nya sidor har PR0
och de allra bästa sidorna har PR10. Det är mycket få sidor som har PR10.
En normal seriös sida har en PR på mellan 3 och 7.
Trustrank ersätter pagerank, menar experterna. Trustrank ska vara ett
mått på hur tillförligt sidan är. Här förmodas att Google tar hänsyn
till när ett domännamn registrerades och vem som äger det bland annat.