SEO Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, eller SEO, handlar om att visa webbplatsen så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökresultat.

Sökmotoroptimering handlar till stor del om Google som idagsläget är den dominerande sökmotorn; men konkurrensen mellan sökmotorerna är hård. Förutom Google används bland annat MSN Search eller Sesam som är en svensk sökmotor. Eniros sökmotor är baserad på Googles tekonologi.

Nyckelord


Optimering görs vanligen utifrån nyckelord. Ett nyckelord är det ord som anges för att söka; exempelvis "webbhotell". Rent generellt är det svårare att åstadkomma en bra placering för ett visst nyckelord än för en fras. Det går utmärkt att söka på fraser, men det är inte lika vanligt.

Fuloptimering


Inom sökmotoroptimering förekommer många fula tricks för att snabbt och enkelt ge en bättre placering. Dessa bör undvikas. Framförallt Google arbetar hela tiden på att upptäcka sådant här. Exempel på fula tricks är text i samma färg som bakgrundsfärgen - besökaren kan inte se texten, men det kan sökmotorn.

De genvägar som fungerar idag kan ge ett negativt resultat imorgon. När Google upptäcker fusk brukar den fuskande sidan försvinnna helt från Googles index och dyker inte alls upp vid sökningar.

SEOföretag


Det finns en uppsjö företag som erbjuder tjänster inom SEO. Det kan vara mycket svårt att förstå vad de verkligen erbjuder. Tjänsterna börjar på strax under 10 000 kr och det finns mängder av olika upplägg. För verksamheter med försäljning via webben kan en topplacering på sökmotorerna vara värd åtskilliga 100 000 kr i månaden; men alla kan inte konvertera besökare till betalande kunder.

Det finns tjänster som bara kostar och inte ger något; men det har också förekommit att stora företag helt bannats från Google efter att ha anlitat seokonsultersom använt minst sagt tveksamma metoder.

Det är också vanligt att seokonsulterna använder din webbplats för att länka till andra kunders webbplatser. Det är inte helt ovanligt att det resulterat i länkar till direkta konkurrenter. Sådant är givetvis helt oacceptabelt men förekommer även hos aktörer med gott rykte på marknaden.

Pagerank och Trustrank


Googles algoritm för att välja vilken sida som ska visas först i sökresultatet baserades tidigare till mycket stor del på pagerank (vanligen benämnt PR). Pageranksystemet bygger på hur många andra sidor som länkar till en sida. Det ska också ta hänsyn till vilka sidor en viss sida länkar till och vilken pagerank sidorna som länkar in har.

Pagerank anges av Google på en tiogradig skala där nya sidor har PR0 och de allra bästa sidorna har PR10. Det är mycket få sidor som har PR10. En normal seriös sida har en PR på mellan 3 och 7.

Trustrank ersätter pagerank, menar experterna. Trustrank ska vara ett mått på hur tillförligt sidan är. Här förmodas att Google tar hänsyn till när ett domännamn registrerades och vem som äger det bland annat.